Resan till New York

Jag kom hem för några timmar sedan. Kontakten till min datorsladd passade inte i adaptern, så efter att batteriet i datorn hade tagit slut kunde jag inte blogga mer i New York. Tänkte i alla fall berätta om resan och visa bilder från N.Y. De första dagarna åkte vi turistbuss och turistbåt på och runt Manhattan. Det var ett bra sätt att få en överblick över staden, och det kändes som om man hann se mycket på några få dagar. På båtturen var större delen av passagerarna japaner. I början av turen sade guiden till alla att sitta ner på bänkarna och inte blockera utsikten genom att stå vid kanten. Jag tyckte först att det var rätt dumt att säga så, för folk får väl stå vid kanten om de vill. Men efterhand förstod jag vad han menade. Nästan alla japaner stod vid kanten och tog bilder och blockerade sikten för oss som satt ned. De tänkte inte alls på att andra kanske också ville ta bilder. Om alla hade suttit ned hade alla kunnat ta bra bilder, för om japanerna inte hade stått vid kanten hade man haft bra sikt även från bänkarna. Men jag fick en del bilder på Frihetsgudinnan ändå.

Det bästa med New York var nog Times Square, Soho och att åka upp i Empire State Building på kvällen. Times Square såg ut precis så som man tänker sig att New York ser ut. Resten av staden består inte bara av reklamskyltar, utan ser ut ungefär som vilken stad som helst. I Soho fanns många butiker jag hade velat handla i. Köpte ett par jeans och ett par jeansshorts i en Levi’s-butik. Ska visa plaggen i ett annat inlägg. Om man gillar shopping tycker jag att man ska åka till Soho, för där fanns ett stort utbud av affärer. Empire State Building åkte vi upp i på kvällen, och det är nog den bästa tidpunkten att åka upp i byggnaden. Då ser man New York by night, en fantastisk syn. Jag hade inte med kameran när vi åkte upp i Empire State Building, men jag tror inte att det hade blivit så bra bilder, eftersom jag antagligen inte är en tillräckligt bra fotograf. Åk i stället till New York själva om ni har möjlighet någon gång.

Det kryllade inte direkt av uteserveringar i N.Y. Det fanns endast ett fåtal, vilket är ett minus om man är där som turist och vill sitta ned och beställa något kallt att dricka efter att ha gått omkring i flera timmar. Personalen är även rätt otålig. Man hann aldrig stå och fundera på vad man ville ha, utan förväntades säga det direkt när man kom fram till disken. Man sitter nog inte och fikar i flera timmar i New York. När mamma och jag hade satt oss på en av de få uteserveringarna som fanns började servitören efter en ganska kort stund cirkulera runt vårt bord. Och när jag handlade i Levi’s-affären och stod typ tre meter från kassan och räknade mina pengar, frågade en av expediterna i kassan om jag var redo att betala, alltså innan jag ens hade gått fram till kassan. Ett annat minus är att de flesta kaféer inte kan kallas kaféer, utan mer liknar snabbmatsställen. Det fanns ett stort utbud av bakverk, men det var inte det mista mysigt på ”kaféerna”. Men Magnolia Bakery var jättetrevligt.

Frukost åt vi på de så kallade kaféerna. Jättetrist att man fick maten på frigolittallrikar. Det uppskattas inte alls! Det bästa frukoststället var vi på sista morgonen innan vi åkte hem, haha. Manhattan Diner hette det, och låg på Broadway, West 94 Street. Där fick man inga plasttallrikar! Det näst bästa frukoststället vi var på hette The Bagel Basket och var ett koscherkafé. Sista kvällen var vi på en restaurang som hette Pio Pio Salon och låg på West 94 Street, Amsterdam Avenue. Ingen jättespeciell restaurang, men min mat var i alla fall riktigt, riktigt god. Tycker att man även ska besöka M&M-butiken på Times Square om man åker till New York.

Times Square

Frihetsgudinnan

Japanerna är beredda med sina kameror.

Times Square by night

Magnolia Bakery

Reklam i himlen

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>