Min resa till Rom

Tänkte berätta om hela resan. Det blev en rolig resa som jag är nöjd med. Jag tog massor av bilder. Bered er på ett långt inlägg!

Torsdagen
Hade två lektioner på morgonen innan bussen upp till Skavsta gick. Vi åkte tyvärr med Ryan. Bussresan och flygresan blev trevliga. Vi landade i Rom halv åtta, inte halv nio, som jag skrev förut. Hotellet var ganska okej, men det luktade mögel i trapphuset. När vi hade lämnat våra väskor på hotellet gick alla utom lärarna ut och letade efter en restaurang. Jag åt en pizza som var jättegod, trots att det var ganska enkla ingredienser på den. Det kanske var brödet som gjorde den god. Bottnen var tunn och knaprig. Det var trevligt på restaurangen, men jag hade lock för öronen, så jag blev lite trött.

001 På bussen till flygplatsen

009
Amanda och Fon på flygplatsen

011
På flygplanet

Fredagen
På förmiddagen besökte vi vatikanmuseerna och sixtinska kapellet. Sedan gick vi till Piazza Navona, där vi hade en rast. Fon, Lovis, Amanda och jag hade redan ätit lunch, så vi köpte glass. De andra tyckte att glassen var jättegod, men jag tyckte att den smakade maizenamjöl och var som tuggumi, haha! Nåja, jag åt glass fler gånger under resan, och de andra gångerna var glassen god. Efter rasten gick vi till Pantheon. Alla i gruppen fick berätta om en speciell byggnad, målning eller plats, och jag berättade om Pantheon. Hade egentligen jobbat med Marcellusteatern, eller Theatrum Marcelli, som den heter på latin, men vi gick aldrig dit.

Efter att vi hade tittat på Pantheon besökte vi Spanska trappan och Piazza del Popolo. Det var verkligen trevligt vid Spanska trappan. Om jag åker tillbaka till Rom kommer jag att gå dit igen. På kvällen åkte alla utom Caroline och Klara till Capitolium för att se kullen och Forum Romanum by night. Det var jättefint! Vi kunde även se Colosseum. När vi hade varit där en stund gick lärarna, Rosina och Agneta, i väg. Kort därefter delade vi andra på oss. Jag gick och letade upp Fontana di Trevi tillsammans med några andra. Som många kanske vet badade Anita Ekberg i Fontana di Trevi i filmen La dolce vita. Fontänen var jättefin på kvällen! När vi hade tittat på fontänen en stund gick vi och letade efter en restaurang. Vi hittade en där min mat var god, men där vi blev lurade. På notan stod nämligen högre priser än vad som hade stått på våra matsedlar. Vi bad att få titta på matsedlarna igen, men då stod det samma priser som på notan. Vi hade alltså fått tre speciella matsedlar med felaktiga priser. Vi sa till servitören att det hade stått lägre priser på de matsedlar vi hade fått först, men då blev han jättearg och kom med en tjock hög med matsedlar, som om han ville säga: ”Detta är alla matsedlar vi har. Varsågoda att titta i genom dem.” Vi ville inte bråka om en euro, så vi betalade det som stod på notan. Men det var oerhört fult att luras!

025

068
Miranda framför Fontana di Trevi

070
På restaurangen där vi blev lurade

Lördagen
Det här blev nog den bästa dagen. På dagen åkte alla till Ostia Antica, en antik hamnstad som det numera bara är ruiner kvar av. Det var riktigt fint i Ostia, och bra väder också. När vi hade gått omkring i staden i några timmar gick vi tillbaka till ingången till staden. Där såg vi på en karta att vi bara hade sett en tredjedel av staden. Oscar, Amanda, Lovis, Fon och jag gick tillbaka in i staden, och gick ännu längre in. Det ångrar jag inte, för vi fick se ännu fler fina ruiner. Dock såg vi inte hela staden, för det hade nog tagit ganska lång tid. När vi hade gått omkring ett tag mötte vi Rosina och Agneta. De berättade att resten av gruppen hade åkt tillbaka till Rom. Men vi fortsatte att gå omkring i Ostia med Rosina och Agneta. Vi såg bland annat en offentlig toalett, men inte den kända. Rosina och Agneta följde med oss större delen av vägen tillbaka, men vi fick hitta till hotellet själva. Det gick sådär, för vi gick fel först. Men sådant får man ju räkna med.

På kvällen gick Fanny, Linnea, Oscar, Rebecca, Amanda, Fon, Lovis och jag ut och åt på en restaurang. Kan ni tänka er, jag åt musslor! Musslor är ett djur som jag hade bestämt att jag inte åt, men jag känner för att gå emot mina principer. Och man är ju inte i Rom varje dag. Musslorna smakade lite som räkor. Senare under kvällen gick Hannah, Jennifer, Regina, Clara och jag ut. Vad jag förstod kommer nattlivet i gång först vid tolv i Rom. Innan vi gick ut satt vi på balkongen till hotellet. När vi hade kommit i väg satt vi först på två olika ställen på Campo dei Fiori. Det var jättemysigt där, tycker jag. Sedan gick vi och dansade på ett ställe som hette Mood. Vi kom hem ungefär tjugo över fyra. Jag hade jätteroligt!

077

132

136

Söndagen
Den här dagen hade vi lite sovmorgon. På förmiddagen besökte vi Petersplatsen och Peterskyrkan. Petersplatsen var verkligen fin! Det var mycket som var fint i Rom, haha. Även Peterskyrkan var otroligt fin och storslagen. Jag gick upp i kupolen tillsammans med några andra. Tror att det var över 500 trappsteg. Kommer nog inte att gå upp i kupolen fler gånger, haha. Det räcker med en gång. Peterskyrkan var det mäktigaste jag såg i Rom. På kvällen gick Amanda, Lovis, Fon och jag ut själva och åt på en restaurang i närheten av hotellet.

147

186

193

Måndagen
Den sista hela dagen i Rom innan vi åkte hem. På förmiddagen åkte vi till Forum Romanum, Palatinen och Colosseum. Det var ganska varmt, så man kunde ta av sig jackan. Det kändes verkligen som att våren var på väg, men den känslan försvann när jag landade i Sverige! Nej, men jag har märkt att våren är på väg, även i Sverige. På eftermiddagen fick man göra vad man ville, precis som under alla andra eftermiddagar. Vi hade lite för mycket fritid, tycker jag. Miranda, Fon, Amanda, Lovis och jag gick i alla fall först till Fontana di Trevi och köpte glass. Sedan gick vi mot hotellet, men såg ganska mycket av staden på vägen.

På kvällen gick alla, även Rosina och Agneta, till en restaurang som hette Pizzarito. Pizzarito är en kedja med flera restauranger. Jag beställde en god pastarätt. Regina beställde en marinara utan tomat, och gissa vad hon fick in! Jo, en pizza som såg ut som ett månlandskap med endast lite rosmarin på! Hahahahahaha! Har någon sett scenen i Kvarteret Skatan där Ulf äter en margherita utan ost och tomat? Sedan jag såg det har jag alltid velat se en pizza utan något på IRL, och nu fick jag göra det! Det är nog ett av de starkaste minnena från resan. Efter restaurangbesöket gick Jennifer, Clara, Hannah och jag till ett av de där ställena på Campo dei Fiori där vi hade suttit förra gången vi gick ut. Den här gången var vi inte ute lika länge, bara till ungefär tjugo i två.

196

237
Reginas pizza

Tisdagen
Detta var den absolut sista dagen i Rom. På förmiddagen gick hela gruppen till Campo dei Fiori och Birgittahuset. Sedan kunde man gå omkring på stan. Jag hittade till slut två fina tröjor i närheten av Campo dei Fiori. Hade bara köpt ett linne tidigare och var lite desperat efter att hitta något, haha. Tog tyvärr inga bilder under tisdagen, men jag lägger upp bilder på kläderna så fort jag hinner. Det blir efter att vi har kommit hem från London. Vi åker dit i morgon, haha. Det blir bloggpaus fram till måndag. Ni får ha det bra fram till dess!

blogstats trackingpixel

2 reaktion på “Min resa till Rom

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>