Tänkte fortsätta med bokrecensionerna

Jag tänkte fortsätta skriva bokrecensioner, vilket jag skrev för några månader sedan att jag skulle, haha. När jag har läst ut en bok skriver jag en recension om den här. Till viss del för att motivera mig själv till att läsa böcker. Jag önskar att jag läste fler böcker, men det kommer alltid så mycket emellan, och när jag väl har tid över blir jag ofta rastlös och kan inte sitta stilla med en bok. MEN jag tror att det beror på att jag den senaste tiden mest har läst böcker jag inte har valt själv, utan har fått i skolan eller lånat av någon. Jag måste tycka att boken är jättebra för att kunna sjunka in i den. Nyckeln, som är över 800 sidor, läste jag ut på ungefär en vecka. Jag satt uppe på nätterna och läste den, så bra var den.

Förutom Nybyggarna tror jag att Der Vorleser av Bernhard Schlink var den senaste boken jag läste ut. Det var en bok jag fick i skolan, haha. Men det blir den boken jag recenserar i det här inlägget. Jag vill inte sätta några betyg på några böcker, utan säger bara vad jag tycker om dem.

Der Vorleser av Bernhard Schlink
När femtonårige Michael har gulsot och måste spy på vägen hem från skolan, får han hjälp av en kvinna i trettioårsåldern. Kvinnan, som heter Hanna, och han inleder en affär. Efter ett tag visar det sig att Hanna är ganska bångstyrig och att allt ska vara på hennes villkor. En dag är hon spårlöst försvunnen. Flera år senare får Michael se henne på ett oväntat ställe.

Detta är en bok som har anknytning till Nürnbergerprosesserna, även om man kanske inte tror det när man läser första delen. Filmen The Reader är baserad på boken, men den är på engelska. Trots att boken var tunn, kändes det som att det hände mycket i den. Jag tycker att språket var ganska svårt, men som tur var förde vi läsprotokoll, och det gjorde att man fick gå tillbaka till vissa kapitel, läsa om dem och slå upp vissa ord och därmed förstod innehållet bättre. Jag vet inte om boken finns översatt till svenska. Den var ganska bra, men jag tycker att den känns överdriven på en punkt. Men om ni gillade The Reader tycker jag att ni ska läsa boken.

017

blogstats trackingpixel