Besök i München

Förra helgen åkte jag ned till München för att besöka en vän från Taiwan och som jag träffade i Lund, men som pluggar i München nu. Åkte bil med ett syskonpar dit och tåg hem. Tyvärr kom jag hem mitt i natten och fick inte så mycket sömn, men en natt får vara okej om man tar igen det. I alla fall, jag kom ned under fredag eftermiddag, och då träffade jag min kompis, hennes italienska kursare och hennes kompis från Frankrike, som också var på besök. De två hade faktiskt pluggat i Umeå tillsammans. Vi gick och tittade på klockspelet på Marienplatz, sedan mötte vi en taiwanesisk kille och satte oss på Starbucks en stund. Därefter gick vi och åt middag på en japansk restaurang. Sedan åkte min kompis och jag hem till henne, där jag lämnade mina grejer. Sedan åkte vi till en fest hos en kille som också gick i min kompis klass. Det blev dock en tidig kväll för oss, för vi följde inte med ut sedan, och jag blev så trött att jag höll på att somna, eftersom jag stigit upp klockan halv fem. Den senaste tiden, då jag har gjort praktik, haft massor att göra och ibland sovit för lite, har jag varit riktigt känslig mot för lite sömn. Jag kan somna stående om jag är uppe sent på natten efter att ha gått upp tidigt på morgonen. För några år sedan tyckte jag att några timmars sömn mer eller mindre inte spelade någon roll och blev jätteirriterad på folk som inte var beredda att avstå från sin nattsömn för att gå ut. Men har man massor att göra, måste gå upp tidigt på vardagarna och ibland sover för lite, får det konsekvenser om man är uppe jättesent på natten.

Morgonen efter skulle vi upp tidigt för att äta frukost tillsammans hos italienskan! Min kompis skulle sedan i väg på ett par ärenden och jag följde med italienskan och fransosen och klättrade. Det var första gången för mig. Vågade bara testa de enkla ”stenarna”, men det var kul. På eftermiddagen gick vi på en gatufestival. Där fanns en massa godsaker att prova. Jag testade Weißwurst. Man får ju passa på att prova bayerska specialiteter när man är i Bayern. Vi åkte hem rätt tidigt, så jag var utvilad dagen efter, då vi gjorde en utflykt till Alperna. Den var egentligen bara för studenter i München, men jag fick åka med ändå. Vi besökte den fina lilla staden Bad Tölz och åkte sedan upp till berget Blomberg. Vad jag inte hade förstått av mailet vi fick om utfärden, var att vi skulle åka lift och rodel, så jag blev glatt överraskad när jag såg liften och rodelbanan. Var riktigt kul att åka lift! Dock fick man vara försiktig, så att man inte tappade något. Väl uppe på avsatsen vandrade vi ännu högre upp. När det sedan var dags att gå nedåt, hade jag riktigt ont i fötterna. Jag trodde att vi skulle gå hela vägen ned, men vi gick bara en bit, och åkte rodel resten av vägen! Hade länge velat testa rodel. Jag bromsade nästan hela tiden, eftersom jag ville ha kontroll och inte åka av banan. Killen som åkte efter mig höll inte säkerhetsavståndet på 50 meter, utan åkte typ en meter efter…

Såg kanske inte jättemycket av München, men vill ändå bo där i framtiden! Jag vill utforska Bayern ännu mer. Såg faktiskt flera människor klädda i traditionella bayerska kläder, tjoho! Här kommer bilder från min helg!

IMG_3047 IMG_3048

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>