Kuba del 1

Jag var på Kuba i lite drygt en vecka, men det kändes snarare som en månad. Vi hade en jätteduktig guide som hade organiserat resan jättebra och såg till att vi fick komma mycket närmare Kuba än vad man gör om man exempelvis åker dit på charterresa. Jag flög i alla fall till Havanna via Paris en dag innan gruppresan började. Det jag visste var att jag skulle bli upphämtad på flygplatsen, att vi skulle bo i ”casas”, ha en lokal guide och göra en rundresa på västra Kuba, men jag visste inte adressen till det casa där jag skulle bo eller hur vi skulle ta oss runt på Kuba. En hel del var med andra ord oklart. Efter att jag hade växlat pengar på flygplatsen hittade jag i alla fall min chaufför. Då hade jag nog varit på flygplatsen ett bra tag, eftersom jag fick stå i kö länge både till pass- och visumkontrollen och växlingsautomaten. Jag kördes till ett casa där jag mottogs av en trevlig man och fick ett jättevackert rum med ett lika vackert badrum. Fortfarande kändes mycket ganska oklart. Om någon undrar vad ett casa är, så är det som ett ”bed and breakfast” på Kuba. Alla hotell är statligt ägda, medan alla casas är privata. Nu har jag inte bott på hotell på Kuba, men jag tror inte att det är särskilt bra, utan jag rekommenderar casas.

Morgonen därefter åt jag frukost. Alla i mitt casa visste vad jag hette. Mannen som hade tagit emot mig föregående morgon var inte där och de andra kunde inte engelska, utan pratade bara spanska. Jag kan inte spanska och förstod typ en fjärdedel av vad de sa. En kvinna frågade mig om jag ville ha någonting, men jag förstod inte vad det var och sade till slut ja. Det visade sig vara stekta ägg, vilket är typ det värsta jag vet, haha. Tvingade i mig dem ändå och fick kväljningar. En annan kvinna sade någonting om att en anna tjej skulle komma och någonting om ett annat casa. Lite senare visade det sig att jag skulle byta casa. Mannen som mottagit mig följde med mig dit. Där lämnade jag mina grejer och gick ut och såg mig omkring i Havanna.

På eftermiddagen kom tjejen som skulle dela rum med mig och på kvällen träffades hela gruppen som skulle göra resan tillsammans. Allting blev mycket klarare under mötet. Det visade sig att vi skulle färdas med buss. Gruppen bestod av sex personer: tre australiensare, en engelska, en belgare och mig. Och så vår fantastiska guide från Kuba. Vi gick och åt middag på kvällen. Morgonen därpå började vi vår rundresa. Fortsätter i nästa inlägg, men först kommer lite pratisk information som kan vara bra att känna till om man skall åka till Kuba.

Praktisk information
Pengar: Tag gärna med hela resekassan i kontanter till Kuba och växla till CUC på plats. Det gjorde jag och jag fick aldrig några problem. Tag med exempelvis euro, inte kronor. På Kuba används två valutor och CUC är den som turister använder. Kort kan nästan aldrig användas, förutom när man skall ta ut pengar från bankomater, men det är inte alltid säkert att det funkar. Jag fick höra att Mastercard nästan inte kunde användas alls, men jag såg flera ställen där man kunde använda Mastercard. Tag bara ut pengar från bankomater inne i banker, inte ute på gatan, eftersom man kan bli lurad där. Ytterligare en viktig sak: Man kan varken växla till eller från CUC utanför Kuba, så se för Guds skull till att växla tillbaka CUC som blir över innan du lämnar landet!!!
Internet: Internet på mobilen kan endast användas om man köper ett wifi-kort och går till en wifi-hotspot. Wifi-kort kan köpas hos ett ”telefonföretag”, på hotell eller på svarta marknaden. Man kan köpa olika många timmars wifi. När man inte använder wifi på en wifi-hotspot, har man ingen internetanslutning alls på Kuba.

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>