Kuba del 7

Efter tre nätter i Viñales var det dags att åka tillbaka till Havanna. Vi besökte Revolutionary Square och gick sedan en rundtur i Old Havanna. Byggnaderna på Revolutionary Square var så där typiskt fula som många byggnader i tidigare kommunistländer är. De påminde om byggnaderna i Östberlin. Dock är ju Kuba fortfarande kommunistiskt.

Bilder på de ännu fulare byggnaderna lägger jag inte upp.

Nu blir det litet roligare.

På kvällen åt vi avskedsmiddag med guiden. Dagen därefter var den sista dagen på Kuba. Mitt plan gick sent på kvällen. En annan tjej i gruppen skulle också åka hem sent på kvällen, så vi tillbringade dagen i Havanna tillsammans. Efter många om och men fick vi tillträde till en hotellpool som vi badade i under förmiddagen. Sedan gick vi omkring litet mer i Havanna och det bästa av allt: Vi åkte taxi i vintagebilar. Det var en speciell känsla att åka omkring i Havanna i en cab utan bälte. Hade kunnat åka runt i timmar. På kvällen åkte vi taxi till flygplatsen i ytterligare en vintagebil, fast med tak den här gången. Vi var på flygplatsen i flera timmar och mitt plan var självklart försenat. Sov nästan hela flygresan till Paris.

Jag tyckte att Air France var bra över lag, men de gav ingen information om vad vi, som hade anslutande plan i Paris, skulle göra i och med förseningen. Jag klev ur planet 40 minuter innan mitt nästa plan till Göteborg skulle gå. Jag skyndade mig mot den del av flygplatsen som planet skulle avgå från, men var tvungen att stå i kön till en säkerhetskontroll innan jag kom vidare. Där hann klockan slå tre, alltså det klockslag då planet till Göteborg skulle lyfta. Att stå i den kön och inte veta om jag skulle hinna med planet och inte ha fått någon information om vad jag skulle göra var oerhört irriterande. Dock tyckte jag att jag hade sett någonstans att det planet också var försenat. Till slut frågade jag några vakter om jag verkligen skulle stå i kön till säkerhetskontrollen och fick då gå före i kön. I taxfree-shopen i Havanna hade jag köpt rom, för jag tänkte ju att jag inte behövde gå i genom fler säkerhetskontroller. Dock fick jag som tur var behålla romen. Däremot blev jag av med en flaska solkräm, eftersom jag glömt att lägga över den i mitt incheckade bagage. I Havanna hade de nämligen inte kollat det… Jag fick reda på att jag skulle åka buss till den delen av flygplatsen där min gate låg. Det visade sig att planet till Göteborg också var försenat och att jag borde hinna med det. När jag väl kom fram till gaten, fanns inte en själ där. Förutom en kvinna som stod utanför gaten, utomhus. Där fanns även ett plan. ”Nu har de redan boardat planet och så kommer jag ändå inte med”, tänkte jag och ropade och vinkade till kvinnan. Hon ruskade bara på huvudet. Men sedan kom två andra resenärer och då visade det sig att boardingen inte hade börjat och att planet precis hade kommit dit. Ungefär tio minuter innan planet skulle lyfta kom resten av resenärerna. Mycket märkligt att de kom dit så sent. Jag kom ju i varje fall med planet.

Summa summarium
Jag kan verkligen rekommendera den här resan med Geckos Adventures. Vintage Cuba heter den. Perfekt om man vill resa på egen hand, men ändå i grupp. Man åker alltså dit på egen hand, men möter en grupp som man reser runt med. Nu vill jag verkligen testa andra resor med Geckos!

blogstats trackingpixel

2 reaktion på “Kuba del 7

• Ja, det var riktigt jobbigt! Jag visste i alla fall att det inte var mitt fel om jag hade missat planet och att de hade fått lösa det i så fall, men det var skönt att det ordnade sig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>